Aku tak pernah jatuh cinta dengan kenderaan. Yang aku tau kenderaan dibeli untuk diguna pakai. Bila kotor je basuh. Minyak hitam habis tempoh, aku pergi tukar. Check air, angin tayar...isi minyak petrol....zooom! Ada aku kesah nak sayang-sayang, rindu-rinduan?! hahahaha
Kembali kepada sejarah memiliki motor, hampir setiap tahun aku bertukar motor. Awal tahun 2010, NJ izinkan aku memilik Yamaha FZi 150. Alhamdulillah, aku banyak belajar dengan motor comel ni. 15 tahun tak bawak motor. Itupun motor tak de clutch. Nasib baik kereta kancil NJ dulu manual. Aku cuma kena pandai aplikasikan dekat FZi ni jer. NJ pulak bawak Kawasaki ZZR250. Tapi, jodoh aku dengan Fzi tak lama. NJ swap FZi aku dengan Honda CB4 Siam. Itulah pertama kali aku menangis.....sebab aku tak abis belajor lagi cik abang tu dah let go motor aku..
Dalam pertengah 2010, aku bawak motor NJ pulak. Kali ni, aku mahirkan diri memanjat Awana dengan ZZRianz Oldskool. 'Otai-otai bangko' ni la yang banyak mengajar aku macam mana hendak mengendalikan ZZR ni. Motor yang 4 kali ganda berat daripada aku. Hampir setiap minggu aku pergi ke Awana, menajamkan kemahiran aku di selekoh-selekoh tajam bukit Genting.
7 Oktober 2010, aku mendapat kemalangan ketika hendak ke tempat kerja di traffic light Pantai Murni. Sisi bontot ZZR ku dicium dengan rakusnya oleh sebuah Kelisa.
Dipendekkan cerita, aku dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya
oleh empunya Kelisa. Ayah
datang temankan aku di Wad Kecemasan sebab NJ out station ke Perak.
Ambil blood pressure, pergi X-ray kaki, kemudian jumpa doktor Ortopedik
untuk diagnosis keputusan x-ray dengan pakej mencuci luka yang berlubang
tadi. Ya, kesakitannya….Subahanallah…Malas nak cakap. Macam nak pengsan
pun ada. Tapi, ku tahan jua. Hati mesti kental! Mengikut keterangan
doktor, aku kena jalani pembedahan kecil pada luka di kawasan buku lali.
Dia kata, luka tu sedalam 2 inci. Pembedahan terpaksa dijalankan
keesokan hari sebab aku dah breakfast sambal sotong mak, masa dok
menunggu nombor giliran tadi. Ummm Cuti? 4 Bulan... Serik bawak motor? ummm.. tak kot. ;p
Awal 2011, NJ menjual CB4 nya. Dengan sedikit duit yang aku ada, kami berkongsi duit membeli satu lagi ZZR250 versi Karak (sebab owner lama kaki layan Karak hehe). Motor ZZR aku, NJ guna sebab motor tu mengalami beberapa masalah enjin. Selepas enjin dibaiki, NJ jual motor tu. Hasil jualan tersebut, NJ membeli Aprillia Pegaso3 tahun 1997. DAFi (sebab nombor platnya DAF), antara motor ZZR terbaik pernah aku miliki. Entah apa si Adam modified kat motor dia aku pun tak tau. Tapi, motor dia lebih ringan daripada ZZR aku yang lama. Alhamdulillah DAFi tak banyak beri masalah kepada aku.
Macam remaja lari dari rumah kan! hahahaha |
Lebih kurang dalam pertengahan 2011, member aku dengan berat hatinya ingin melepaskan kekasihnya, Kawasaki Ninja ZX2. Geng ZZRianz agak terkejut jugak bila dengar keputusan Tok Misai nak menjual motor kesayangan beliau, sebab kami sedia maklum betapa sayangnya Tok Misai pada motornya tu. Aku pulak, pucuk dicita ulam mendatang lah! Memang dah lama aku impikan motor ZX2 ni.
Aku dan lil'Rusteze sebelum di-makeover
|
Bagi aku, walaupun ianya motor lama dan hanya berkuasakan 250cc tapi ia antara motor 4 piston yang ideal dan mampu dimiliki. Aku sayangkan DAFi sebab dia jarang bikin masalah pada aku. Tapi untuk memilik ZX2 Tok Misai, aku terpaksa menjual DAFi. Entah kenapa, DAFi agak payah nak dijual. Nasib baiklah Tok Misai boleh dibawak bincang. Hampir sebulan jugaklah DAFi tu tertempek kat Mudah.my. Akhirnya, ada jugak la yang sudi 'memelihara' DAFi.
Entah kenapa, aku begitu teruja dengan motor Tok Misai
ni. Walaupun fizikalnya agak daif sket, tapi enjinnya masih dijaga baik.
Ditambah lagi dengan mufler kontot yang telah ditukar membuatkan derumannya
mencairkan hatiku...eceewah. Agak janggal jugak, sebab kedudukan sit depan ZX2
agak rendah berbanding ZZR. Kalau setakat nak tolak atau undur motor tu, kayuh
dengan kaki je. Paling tak boleh lupa, member-member termasuk rakan sekerja, kata aku macam budak sekolah bila berada atas motor tu. hehehe..
Gambar daripada Facebook SRG Design Studio |
Dengan sedikit duit yang ada, aku meng-makeover semula wajah
ZX2 ku. Kepercayaan diberi kepada SRG Design Studio yang bertapak di
Setapak untuk mereka bentuk sticker pada badan motor. Aku beri sedikit
idea. Aku nakkan design Sponsor Lighting McQueen dalam cerita Cars: RUST-EZE.
Hasil idea aku dan kreativiti team SRG, maka terhasillah lil'Rusteze (gambar
intro). Bila dah dicat dan diberi nama, makin sayang aku pada lil'Rusteze. Tapi,
tidaklah sayang sampai hari-hari nak dilap, dua hari sekali nak dibasuh. 2
minggu sekali jugak aku cuci lil'Rusteze hehehe. Comot jugaklah dia dilenjan ke sana ke mari. Cuma, bila ada suara-suara
yang berkenan dan berminat dengan motor aku tu, berat sungguh hati aku nak melepaskannya.
Macam aritu....siap nangis-nangis bagai (ngada-ngada ;p).
Misi aku seterusnya nak bawak lil'Rusteze ke Sepang
International Circuit. Tapi sebelum tu aku kena pastikan stamina aku
dan lil'Rusteze ditahap yang terbaik. Jangan nanti tak habis 1 lap,
aku dah pancit, motor pulak breakdown. Mintalah dijauhkan.
Kenangan lil'Rusteze dan Pegaso di Genting Highlands |
No comments:
Post a Comment