Thursday

Donut Sambal







NJ dan kawan-kawan aku cukup suka dengan Donut Sambal (setengah orang panggil Pau Sambal). Setiap kali aku letak donut kat opis untukl dijual, aku selalu dipesan supaya donutnya biar lembut, sambal ikan bilisnya manis-manis sikit. Tak boleh terlalu pedas. Aku belajar buat dough donut ni dari rakan Babywearing aku, Nina. Dia memang berniaga kek secara online, NinazCakes. Alhamdulillah, kek dan cookies dia memang mantap dan tak pernah mengecewakan aku! (Nina, ko kena belanja aku cupcakes). Ok beb, ini resipinya. Tapi filling aku rasa semua tau buat sambal tumis ikan bilis kering kannn?! Cuma maniskan lagi sambal tu, ikan bilisnya kasi hancur sket. 

Untuk Dough:

11gm Yeast Kering (satu peket Mauripan =11gm)
2 tbsp gula 
250ml air suam

Semua bahan masuk dalam satu mangkuk, kacau sehingga sebati dan biarkan sehingga adunan kelihatan berbuih (dalam 20 minit gitu)

Bahan B
500gm Tepung gandum
50gm Majerin
2 1/2 tbsp Susu pekat manis

Masukkan bahan-bahan B ke dalam yeast yang telah diperam. Adun sehingga jadi dough. Tips, biar dough lembik sikit (agak-agak melekit skit kat tangan tu). Biarkan selama setengah jam.

Besok aku upload gambar macam mana nak gentek donut ni yer ;)



**Untuk yang rajin blog walking dialu-alukan share bahan dalam SeniJari tapi mohon beri kredit dan link blog ni. Terima Kasih 



No comments:

Post a Comment